BIP Urzędu Miasta i Gminy Ruciane-Nida

Biuletyn Informacji Publicznej

Podatek od nieruchomości od osób fizycznych

Miejsce załatwienia sprawy

URZĄD MIASTA I GMINY RUCIANE-NIDA
Al. Wczasów 4, 12-220 Ruciane-Nida, tel. 87 425 44 49, pokój nr 12-13

Opłaty:

Podatek płatny jest w czterech ratach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada roku podatkowego.

W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.

Podatek płatny jest na rachunek Urzędu Miasta i Gminy w Rucianem-Nidzie, Warmińsko-Mazurski Bank Spółdzielczy w Rucianem-Nidzie, nr konta 30 9364 0000 2001 0000 0071 0001 lub za pośrednictwem – sołtysa.

W placówkach Warmińsko-Mazurskiego Banku Spółdzielczego oraz w okienku kasowym w Urzędzie opłat można dokonywać bez prowizji.

Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):

Nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy.

Tryb odwoławczy:

Odwołanie od decyzji wnosi się w ciągu 14 dni od daty doręczenia – do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Ruciane-Nida i składa się je w sekretariacie w godzinach pracy Urzędu. Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Inne wskazówki, uwagi:

Od 2019 roku obowiązuje nowy formularz informacji w sprawie podatku od nieruchomości IN-1

Osoby fizyczne są obowiązane składać organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu (IN-1 z załącznikami) według ustalonego wzoru w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w danym roku podatkowym.

Wysokość podatku od nieruchomości ustalana jest przez organ podatkowy w drodze decyzji.

Jeżeli podatnik nie dokona zapłaty podatku w ustawowych terminach, powinien zgodnie z art. 53 § 3 oraz § 4 Ordynacji podatkowej naliczyć odsetki za zwłokę od zaległości podatkowej. Odsetki naliczane są od dnia następnego po dniu upływu terminu płatności podatku.
Po upływie terminu płatności nieopłaconej raty podatku wystawia się upomnienie, na podstawie którego należność winna być uregulowana w ciągu 7 dni od daty otrzymania. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawiany jest tytuł wykonawczy i przesłany do Urzędu Skarbowego (wg właściwości) w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
Termin płatności podatku od nieruchomości określa art.6 ust.7 Ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U.2019 r. poz. 1170 ze zm.).

Obowiązek składania informacji IN-1 dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg przewidzianych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
Więcej informacji i pomoc w wypełnieniu pod nr tel. (87)-425-44-49

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2021 r. poz. 1540 ze zm.)
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. 2019 r. poz. 1170 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z Dnia 3 Czerwca 2019 r.w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości (Dz.U.2019.1104 z dnia 2019.06.14).
Uchwała NRXVII/148/2019 Rady Miejskiej Ruciane-Nida z dnia 27 listopada 2016 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.

Opracował

Cezary Popielarczyk

Odpowiedzialny za aktualizację informacji:

Cezary Popielarczyk

Data sporządzenia

środa, 20 sty 2021 15:10

Data zatwierdzenia

piątek, 8 sty 2016 15:16
Data dodania: środa, 20 sty 2021 15:10
Data upublicznienia: piątek, 8 sty 2016 15:16
Opublikował(a): Grzegorz Albin
Zaakceptował(a): Grzegorz Albin
Artykuł był czytany: 4321 razy