BIP Urzędu Miasta i Gminy Ruciane-Nida

Biuletyn Informacji Publicznej

DOWODY OSOBISTE

Miejsce załatwienia sprawy

Urząd Stanu Cywilnego – godziny otwarcia:
Poniedziałek – 8.00-16.00
Wtorek-piątek 7.00-15.00
Al. Wczasów 4
12-220 Ruciane-Nida
tel. 87 425 44 33

Wymagane dokumenty

Wniosek o wydanie dowodu osobistego i kolorowa fotografia(taka jak do paszportu) oraz celem ustalenia tożsamości, do wglądu dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport.

Wniosek składa się:
1. w formie pisemnej, wniosek wypełnia i podpisuje własnoręcznie wnioskodawca lub rodzic , opiekun prawny (osoby małoletnie),
2. w formie elektronicznej – dokument potwierdzony musi być bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem e-PUAP.

Fotografia:
1.powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 m-cy przed złożeniem wniosku,
2.powinna być o wymiarach 35x45 mm, na jasnym tle, tak aby twarz zajmowała 70-80% zdjęcia, pokazywać wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice,
3.powinna pokazywać osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami,
4.Osoba z wadami narządu wzroku, może do wniosku załączyć fotografię z ciemnymi szkłami, w takim wypadku należy dołączyć orzeczenie o niepełnosprawności,
5.Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może dołączyć fotografię z nakryciem głowy, jeżeli nie zasłania twarzy. Należy także dołączyć zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Opłaty:

Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.

Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):

30 dni

Inne wskazówki, uwagi:

Wniosek składa osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego z wyjątkiem:

1.osoby małoletniej, której do 18 lat pozostało więcej niż 30 dni, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców, lub opiekun prawny,( wymagana jest obecność osoby małoletniej, z wyjątkiem osób do lat 5),
2.osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny,
3.osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, w imieniu której wniosek składa kurator,
4.osobie niepełnosprawnej, która nie może dotrzeć do urzędu, organ gminy zapewnia przyjęcie wniosku o wydanie dowodu osobistego w miejscu jego pobytu. Odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania odbioru.

Wydanie nowego dowodu osobistego następuje w przypadku:

1.upływu terminu ważności,
2.zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem nazwy organu wydającego,
3.zmiany wizerunku twarzy w stopniu utrudniającym identyfikację posiadacza,
4.utraty dowodu osobistego ,
5.uszkodzenia.

Podstawa prawna:

-ustawa z dnia 6 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych (Dz.U. z 2010r, Nr 167, poz.1131 z późnym.)
-rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015r w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2015r poz.212)

Przepisy karne:

Kto:

1.uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego,
2.zatrzymuje bez podstawy prawnej cudzy dowód osobisty,
3.nie zwraca dowodu osobistego w razie utraty obywatelstwa polskiego:

Podlega karze ograniczenia wolności lub karze grzywny.

Opracował

Agnieszka Miszczuk- Zastępca Kierownika USC

Odpowiedzialny za aktualizację informacji:

Agnieszka Miszczuk- Zastępca Kierownika USC

Data sporządzenia

środa, 1 kwi 2015 07:34

Data zatwierdzenia

wtorek, 26 sty 2016 07:39
Data dodania: środa, 1 kwi 2015 07:34
Data upublicznienia: wtorek, 26 sty 2016 07:39
Opublikował(a): Grzegorz Albin
Zaakceptował(a): Grzegorz Albin
Artykuł był czytany: 3447 razy