BIP Urzędu Miasta i Gminy Ruciane-Nida

Biuletyn Informacji Publicznej

REJESTR WYBORCÓW

Miejsce załatwienia sprawy

URZĄD MIASTA I GMINY RUCIANE-NIDA
al. Wczasów 4
12-220 Ruciane - Nida
URZĄD STANU CYWILNEGO
Pokój nr 6
tel. 87 425 44 46

Wymagane dokumenty

- Wniosek o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców.
- Pisemną deklarację, w której wnioskodawca, podaje swoje obywatelstwo i adres stałego zameldowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Opłaty:

Wniosek i decyzja nie podlegają opłacie skarbowej.

Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):

Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców wydaje Burmistrz w terminie 3 dni od dnia wniesienia wniosku, zapewniając niezwłoczne jej doręczenie wnioskodawcy.

Tryb odwoławczy:

Od decyzji w sprawie odmowy wpisania do rejestru wyborców przysługuje prawo wniesienia skargi do Sądu Rejonowego w Piszu. Skargę wnosi się za pośrednictwem Burmistrza w terminie 3 dni od daty doręczenia decyzji.

Inne wskazówki, uwagi:

Rejestr wyborców służy do sporządzania spisów wyborców uprawnionych do udziału w wyborach i do udziału w referendum.

Stały rejestr wyborców:
Stały rejestr wyborców obejmuje osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy, którym przysługuje prawo wybierania. Można być ujętym tylko w jednym rejestrze wyborczym.
Rejestr wyborców dzieli się na dwie części, jest to część A i część B.

Część A rejestru wyborców:
Obejmuje obywateli polskich. W tej części rejestru wyborców wymienia się nazwisko, imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer PESEL i adres zamieszkania wyborcy.

Wyborcy będący obywatelami polskimi, zameldowani na obszarze gminy na pobyt stały są wpisani do rejestru wyborców z urzędu.

Wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały wpisani są do rejestru wyborców, jeżeli złożą w tej sprawie pisemny wniosek zawierający nazwisko, imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer PESEL.

Regulacja ta odnosi się odpowiednio do wyborcy nigdzie niezameldowanego, przebywającego na obszarze gminy oraz wyborcy stale zamieszkałego na obszarze gminy pod innym adresem niż adres jego zameldowania na pobyt stały.

Część B rejestru wyborców:
Obejmuje obywateli Unii Europejskiej niebędącymi obywatelami polskimi, stale zamieszkałymi na obszarze gminy i uprawnionymi do korzystania z praw wyborczych w Rzeczypospolitej Polskiej.

W tej części rejestru wyborców wymienia się nazwisko, imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej, numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz adres zamieszkania wyborcy.

Wyborcę wpisanego do rejestru wyborców w części B, skreśla się z rejestru wyborców na jego pisemny wniosek.

Rejestr wyborców jest udostępniany na pisemny wniosek do wglądu w urzędzie gminy.

Reklamacje do rejestru wyborców składa się gdy:
- pominięto wyborcę w rejestrze wyborców,
- wpisano do rejestru wyborców osobę, która nie ma prawa wybierania,
niewłaściwych danych o osobie wpisanej do rejestru wyborców,
- ujęcia w rejestrze wyborców osoby, która nie zamieszkuje stale na obszarze gminy.

Reklamacje wnosi się pisemnie bądź ustnie do protokołu. Burmistrz obowiązany jest rozpatrzeć reklamacje w terminie 3 dni od dnia jej wniesienia i wydać decyzję w sprawie.

Tryb odwoławczy na decyzję nieuwzględniającą reklamacji lub powodującą skreślenie z rejestru wyborców wnoszący reklamację bądź osoba skreślona z rejestru wyborców może wnieść, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji, skargę za pośrednictwem Burmistrza do Sądu Rejonowego w Piszu.

Osoby pozbawiona prawa wybierania skreśla się z rejestru wyborców na podstawie przekazanych gminom zawiadomień Sądu lub Trybunału Stanu.

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 5 stycznia 2011r. – kodeks wyborczy (tj. Dz.U.nr 21, poz. 112, z późn. zm.),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lipca 2011r. w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczypospolita Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (tj. Dz.U. Nr 158, poz. 941.).

Opracował

Hanna Kowalska

Odpowiedzialny za aktualizację informacji:

Hanna Kowalska

Data sporządzenia

środa, 26 sie 2015 14:00

Data zatwierdzenia

czwartek, 4 wrz 2003 17:31
Data dodania: środa, 26 sie 2015 14:00
Data upublicznienia: czwartek, 4 wrz 2003 17:31
Opublikował(a): Krystyna Wygnał
Zaakceptował(a):
Artykuł był czytany: 3881 razy
Ilość edycji: 3