Podatek od nieruchomości od osób prawnych, jednostek organizacyjnych i spółek nie posiadających osobowości prawnej
Miejsce załatwienia sprawy
URZĄD MIASTA I GMINY RUCIANE-NIDA
Al. Wczasów 4,12-220 Ruciane-Nida, tel. 87 425 44 50, pokój nr 12-13
Al. Wczasów 4,12-220 Ruciane-Nida, tel. 87 425 44 50, pokój nr 12-13
Wymagane dokumenty
Gdzie odebrać formularze:
Al. Wczasów 4, 12-220 Ruciane-Nida, pokój nr 12-13, bądź z załączników poniżej.
Opłaty:
Wpłat należy dokonywać do dnia 15 każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia na rachunek Urzędu Miasta i Gminy w Rucianem-Nidzie, Warmińsko-Mazurski Bank Spółdzielczy w Rucianem-Nidzie, nr konta 30 9364 0000 2001 0000 0071 0001.
Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
Nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy
Tryb odwoławczy:
Odwołanie od decyzji wnosi się w ciągu 14 dni od daty doręczenia - do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Ruciane-Nida. Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Inne wskazówki, uwagi:
Do 31 stycznia każdego roku podatkowego należy złożyć deklarację na podatek od nieruchomości na formularzu DN-1. W przypadku powstania lub wygaśnięcia obowiązku podatkowego po tym dniu – w terminie 14 dni od zaistnienia tego zdarzenia.
Wysokość podatku od nieruchomości jest określana przez podatnika w deklaracji.
Termin płatności podatku od nieruchomości określa art. 6 ust. 9 pkt. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70 ze zm.).
Podatek płatny jest w 12 ratach miesięcznych do dnia 15 każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia.
Kwotę (ogółem i raty) podatku od nieruchomości - wynikającą z deklaracji DN-1 należy zaokrąglić do pełnych złotych art. 3 pkt 3b i art. 63 ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2023 r. poz. 2383). W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Jeżeli podatnik nie dokona zapłaty podatku w ustawowych terminach, powinien zgodnie z art. 53 § 3 oraz § 4 Ordynacji podatkowej naliczyć odsetki za zwłokę od zaległości podatkowej. Odsetki naliczane są od dnia następnego po dniu upływu terminu płatności podatku.
Po upływie terminu płatności nieopłaconej raty podatku wystawia się upomnienie, na podstawie którego należność winna być uregulowana w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawiany jest tytuł wykonawczy i przesyłany do Urzędu Skarbowego (wg właściwości) w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
Obowiązek składania deklaracji DN-1 dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg przewidzianych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
Wysokość podatku od nieruchomości jest określana przez podatnika w deklaracji.
Termin płatności podatku od nieruchomości określa art. 6 ust. 9 pkt. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70 ze zm.).
Podatek płatny jest w 12 ratach miesięcznych do dnia 15 każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia.
Kwotę (ogółem i raty) podatku od nieruchomości - wynikającą z deklaracji DN-1 należy zaokrąglić do pełnych złotych art. 3 pkt 3b i art. 63 ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2023 r. poz. 2383). W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Jeżeli podatnik nie dokona zapłaty podatku w ustawowych terminach, powinien zgodnie z art. 53 § 3 oraz § 4 Ordynacji podatkowej naliczyć odsetki za zwłokę od zaległości podatkowej. Odsetki naliczane są od dnia następnego po dniu upływu terminu płatności podatku.
Po upływie terminu płatności nieopłaconej raty podatku wystawia się upomnienie, na podstawie którego należność winna być uregulowana w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawiany jest tytuł wykonawczy i przesyłany do Urzędu Skarbowego (wg właściwości) w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
Obowiązek składania deklaracji DN-1 dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg przewidzianych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2023 r. poz. 2383),
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2023 r., poz. 70 ze zm.),
Uchwała nr LXXI/650/2023 Rady Miejskiej Ruciane - Nida z dnia 28 września 2023 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2023 r., poz. 70 ze zm.),
Uchwała nr LXXI/650/2023 Rady Miejskiej Ruciane - Nida z dnia 28 września 2023 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
Opracował
Ilona Makowiecka
Odpowiedzialny za aktualizację informacji:
Ilona Makowiecka
Data sporządzenia
czwartek, 21 sty 2021 09:45
Data zatwierdzenia
poniedziałek, 13 wrz 2004 18:52
Pliki do pobrania:
- Deklaracja na podatek od nieruchomości (pdf) 30 lip 2019 11:22 0,07 MB
- Załącznik nr 1 na podatek od nieruchomości (pdf) 30 lip 2019 11:23 0,04 MB
- Załącznik nr 2 na podatek od nieruchomości (pdf) 30 lip 2019 11:23 0,04 MB
- klauzula informacyjna-Podatki.docx (docx) 21 kwi 2021 12:13 0,02 MB