BIP Urzędu Miasta i Gminy Ruciane-Nida

Biuletyn Informacji Publicznej

PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI I KOMPETENCJE

Cele i zadania Domu Kultury:

  • Dom Kultury realizuje zadania w dziedzinie wychowania, edukacji, upowszechniania kultury oraz informacji turystycznej i promocji gminy Ruciane-Nida.
  • Prowadzi wielokierunkową działalność kulturalną, edukacyjną i informacyjną na podstawie własnego, społecznie akceptowanego programu.
  • Podstawowym celem Domu Kultury jest nowoczesna organizacja działalności kulturalnej w warunkach samorządności lokalnej i gospodarki rynkowej, kultywując jednakże tradycje.

    Dom Kultury jest instytucją składającą się z działów:
  • amatorskiego ruchu artystycznego,
  • metodyki i organizacji kultury oraz imprez kulturalnych,
  • biblioteczno-oświatowego,
  • informacji turystycznej i promocji gminy,
  • administracji i usług.

    Dział podstawowy - zadania działu (kierownicy działu, instruktorzy, specjaliści):
    realizacja programów i planów działalności merytorycznej poprzez:
  • upowszechnianie wybranych dziedzin sztuki,
  • prowadzenie działalności edukacyjnej z zakresu edukacji nieformalnej,
  • praca z amatorskim ruchem artystycznym,
  • współpracę z placówkami kulturalnymi, organizacjami oraz szkołami z terenu miasta i gminy,
  • obsługę techniczna i organizacyjną imprez kulturalno-rozrywkowych, których inicjatorami są szkoły, rady sołeckie lub samorząd gminy,
  • prowadzenie działalności rekreacyjno-rozrywkowej,
  • współpracę z instytucjami kultury spoza gminy,
  • prowadzenie działalności informacyjno-reklamowej,
  • prowadzenie informacji turystycznej,
  • promocję miasta i gminy Ruciane-Nida,
  • dokumentowanie działalności.

    Stanowiska działu podstawowego:
  • kierownik działu ds. artystycznych,
  • instruktor ds. twórczości plastycznej,
  • instruktorzy innych dyscyplin sztuki i kultury w zależności od potrzeb i możliwości Domu Kultury,
  • specjalista ds. informacji turystycznej i promocji gminy,
  • specjalista ds. obsługi i konserwacji urządzeń elektronicznych, audiowizualnych i akustycznych,
  • inni specjaliści w zależności od potrzeb i możliwości Domu Kultury,
  • pracownicy biblioteki i filii bibliotecznych.

    Dom Kultury w zakresie działalności merytorycznej obejmuje:
  • działalność metodyczną,
  • działalność instruktażową,
  • doradztwo organizacyjne,
  • impresariat artystyczny,
  • doskonalenie kadry,
  • amatorski ruch artystyczny,
  • działalność promocyjna,
  • działalność wydawniczą,
  • działalność informacyjną.
  • działalność dokumentacyjną.

    Za najważniejsze przedsięwzięcia merytoryczne w tym zakresie należy uznać:
  • stała pomoc metodyczną dla zespołów amatorskiego ruchu artystycznego w formie konsultacji, instruktażu i doradztwa programowo-repertuarowego oraz kwalifikowanego odbioru,
  • impresariat artystyczny obejmujący przeglądy, konkursy, warsztaty artystyczne pokazujący dorobek i osiągnięcia amatorskiego ruchu artystycznego oraz stanowiący zarazem jego największą promocje- działalność metodyczną polegającą na wypracowaniu nowych form i metod pracy w kulturze, szczególnie przy wykorzystaniu nowoczesnych środków technicznych,
  • gromadzenie i wykorzystanie zasobów informacyjnych dotyczących zjawisk kulturalnych, zespołów artystycznych oraz twórców ludowych,
  • edukacja kulturalna dzieci i młodzieży,
  • działalność wydawnicza,
  • działalność metodyczno-repertuarowa,
  • działalność promocyjna,
  • działalność dokumentacyjna,
  • popularyzacja i promocja twórczości amatorskiej i profesjonalnej we wszystkich dziedzinach sztuki,
  • praca środowiskowa adresowana do elit kulturalnych i twórczych.

    Dom Kultury w zakresie działalności oświatowej posiada w swoich strukturach sieć bibliotek powołanych do gromadzenia, opracowywania, przechowywania, udostępniania książek, czasopism i innych dokumentów oraz upowszechniania określonych informacji i sprawowanie opieki instruktażowo-metodycznej.

    Wyżej wymienione ramowe zadania realizuje poprzez wyodrębnione komórki organizacyjne - bibliotekę i filie biblioteczne.

    W skład bibliotek wchodzą następujące czynniki organizacyjne:
    gromadzenie i opracowanie zbiorów - zadania:
  • systematyczne uzupełnianie zbiorów, tj. zakup, przydział, dary,
  • bieżąca znajomość źródeł nabycia księgozbioru,
  • pełne opracowanie nabytku biblioteki, zwrócenie szczególnej uwagi na materiały dotyczące regionu,
  • kierowanie księgozbioru do bibliotek objętych zasięgiem działalności Biblioteki DK,
  • selekcja materiałów zbędnych, zdezaktualizowanych, zniszczonych,
  • osiągnięcie obowiązującego wskaźnika zakupu nowości,
  • określenie właściwego profilu gromadzenia księgozbioru.

    Udostępnienie zbiorów - zadania:
  • nieograniczone wypożyczanie książek dla dzieci i dorosłych na terenie miasta i gminy Ruciane-Nida,
  • kąciki czytelnicze w bibliotece i filiach,
  • badanie potrzeb czytelniczych mieszkańców miasta i wsi,
  • organizowanie prac oświatowych czytelnikom dorosłym, młodzieży i dzieciom,
  • współpraca ze środowiskiem, szkołami i innymi placówkami wychowawczo-oświatowymi,
  • popularyzacja książki i czytelnictwa,
  • bieżące prowadzenia warsztatu wypożyczeń tj. katalogi, kartoteki, zeszyty prac, księgi inwentarzowe przychodu i ubytków,
  • udzielanie informacji czytelnikom indywidualnym i zbiorowym,
  • rozwijanie warsztatu informacyjnego,
  • udostępnianie i opracowywanie czasopism,
  • prowadzenie wypożyczeń międzybibliotecznych,
  • prowadzenie wypożyczeń z księgozbioru podręcznego,
  • opracowywanie materiałów dotyczących regionu.

    Dom Kultury w ramach działalności działu administracji świadczy usługi na płaszczyźnie merytorycznej i gospodarczej, mając jednakże na celu zabezpieczenie sprawnej działalności wszystkich komórek organizacyjnych Domu Kultury, a w szczególności:
  • prowadzenie spraw związanych z administracją posiadanych obiektów,
  • prowadzenie spraw administracyjno-kancelaryjnych, przygotowanie wewnętrznych aktów prawnych i administracyjnych,
  • prowadzenie spraw socjalnych,
  • organizowanie i prowadzenie rachunkowości,
  • prowadzenie całokształtu gospodarki finansowej Domu Kultury,
  • nadzorowanie prawidłowości wykorzystywanych funduszu,
  • opracowania zbiorczej sprawozdawczości finansowej, okresowej,
  • inwentaryzowanie mienia DK,
  • sumienne wykonywanie prac związanych z utrzymaniem obiektu i posesji DK,
  • bieżąca naprawa wszystkich urządzeń DK,
  • zabezpieczenia powierzonego mienia przed kradzieżą, pożarem lub zniszczeniem,
  • wykonywanie całokształtu zadań wspomagających dział podstawowy.

 

Data powstania: poniedziałek, 10 mar 2008 17:51
Data opublikowania: poniedziałek, 10 mar 2008 18:05
Opublikował(a): Jacek Izdebski
Zaakceptował(a): Jacek Izdebski
Artykuł był czytany: 6200 razy