PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI I KOMPETENCJE
Cele i zadania Domu Kultury:
- Dom Kultury realizuje zadania w dziedzinie wychowania, edukacji, upowszechniania kultury oraz informacji turystycznej i promocji gminy Ruciane-Nida.
- Prowadzi wielokierunkową działalność kulturalną, edukacyjną i informacyjną na podstawie własnego, społecznie akceptowanego programu.
- Podstawowym celem Domu Kultury jest nowoczesna organizacja działalności kulturalnej w warunkach samorządności lokalnej i gospodarki rynkowej, kultywując jednakże tradycje.
Dom Kultury jest instytucją składającą się z działów: - amatorskiego ruchu artystycznego,
- metodyki i organizacji kultury oraz imprez kulturalnych,
- biblioteczno-oświatowego,
- informacji turystycznej i promocji gminy,
- administracji i usług.
Dział podstawowy - zadania działu (kierownicy działu, instruktorzy, specjaliści):
realizacja programów i planów działalności merytorycznej poprzez: - upowszechnianie wybranych dziedzin sztuki,
- prowadzenie działalności edukacyjnej z zakresu edukacji nieformalnej,
- praca z amatorskim ruchem artystycznym,
- współpracę z placówkami kulturalnymi, organizacjami oraz szkołami z terenu miasta i gminy,
- obsługę techniczna i organizacyjną imprez kulturalno-rozrywkowych, których inicjatorami są szkoły, rady sołeckie lub samorząd gminy,
- prowadzenie działalności rekreacyjno-rozrywkowej,
- współpracę z instytucjami kultury spoza gminy,
- prowadzenie działalności informacyjno-reklamowej,
- prowadzenie informacji turystycznej,
- promocję miasta i gminy Ruciane-Nida,
- dokumentowanie działalności.
Stanowiska działu podstawowego: - kierownik działu ds. artystycznych,
- instruktor ds. twórczości plastycznej,
- instruktorzy innych dyscyplin sztuki i kultury w zależności od potrzeb i możliwości Domu Kultury,
- specjalista ds. informacji turystycznej i promocji gminy,
- specjalista ds. obsługi i konserwacji urządzeń elektronicznych, audiowizualnych i akustycznych,
- inni specjaliści w zależności od potrzeb i możliwości Domu Kultury,
- pracownicy biblioteki i filii bibliotecznych.
Dom Kultury w zakresie działalności merytorycznej obejmuje: - działalność metodyczną,
- działalność instruktażową,
- doradztwo organizacyjne,
- impresariat artystyczny,
- doskonalenie kadry,
- amatorski ruch artystyczny,
- działalność promocyjna,
- działalność wydawniczą,
- działalność informacyjną.
- działalność dokumentacyjną.
Za najważniejsze przedsięwzięcia merytoryczne w tym zakresie należy uznać: - stała pomoc metodyczną dla zespołów amatorskiego ruchu artystycznego w formie konsultacji, instruktażu i doradztwa programowo-repertuarowego oraz kwalifikowanego odbioru,
- impresariat artystyczny obejmujący przeglądy, konkursy, warsztaty artystyczne pokazujący dorobek i osiągnięcia amatorskiego ruchu artystycznego oraz stanowiący zarazem jego największą promocje- działalność metodyczną polegającą na wypracowaniu nowych form i metod pracy w kulturze, szczególnie przy wykorzystaniu nowoczesnych środków technicznych,
- gromadzenie i wykorzystanie zasobów informacyjnych dotyczących zjawisk kulturalnych, zespołów artystycznych oraz twórców ludowych,
- edukacja kulturalna dzieci i młodzieży,
- działalność wydawnicza,
- działalność metodyczno-repertuarowa,
- działalność promocyjna,
- działalność dokumentacyjna,
- popularyzacja i promocja twórczości amatorskiej i profesjonalnej we wszystkich dziedzinach sztuki,
- praca środowiskowa adresowana do elit kulturalnych i twórczych.
Dom Kultury w zakresie działalności oświatowej posiada w swoich strukturach sieć bibliotek powołanych do gromadzenia, opracowywania, przechowywania, udostępniania książek, czasopism i innych dokumentów oraz upowszechniania określonych informacji i sprawowanie opieki instruktażowo-metodycznej.
Wyżej wymienione ramowe zadania realizuje poprzez wyodrębnione komórki organizacyjne - bibliotekę i filie biblioteczne.
W skład bibliotek wchodzą następujące czynniki organizacyjne:
gromadzenie i opracowanie zbiorów - zadania: - systematyczne uzupełnianie zbiorów, tj. zakup, przydział, dary,
- bieżąca znajomość źródeł nabycia księgozbioru,
- pełne opracowanie nabytku biblioteki, zwrócenie szczególnej uwagi na materiały dotyczące regionu,
- kierowanie księgozbioru do bibliotek objętych zasięgiem działalności Biblioteki DK,
- selekcja materiałów zbędnych, zdezaktualizowanych, zniszczonych,
- osiągnięcie obowiązującego wskaźnika zakupu nowości,
- określenie właściwego profilu gromadzenia księgozbioru.
Udostępnienie zbiorów - zadania: - nieograniczone wypożyczanie książek dla dzieci i dorosłych na terenie miasta i gminy Ruciane-Nida,
- kąciki czytelnicze w bibliotece i filiach,
- badanie potrzeb czytelniczych mieszkańców miasta i wsi,
- organizowanie prac oświatowych czytelnikom dorosłym, młodzieży i dzieciom,
- współpraca ze środowiskiem, szkołami i innymi placówkami wychowawczo-oświatowymi,
- popularyzacja książki i czytelnictwa,
- bieżące prowadzenia warsztatu wypożyczeń tj. katalogi, kartoteki, zeszyty prac, księgi inwentarzowe przychodu i ubytków,
- udzielanie informacji czytelnikom indywidualnym i zbiorowym,
- rozwijanie warsztatu informacyjnego,
- udostępnianie i opracowywanie czasopism,
- prowadzenie wypożyczeń międzybibliotecznych,
- prowadzenie wypożyczeń z księgozbioru podręcznego,
- opracowywanie materiałów dotyczących regionu.
Dom Kultury w ramach działalności działu administracji świadczy usługi na płaszczyźnie merytorycznej i gospodarczej, mając jednakże na celu zabezpieczenie sprawnej działalności wszystkich komórek organizacyjnych Domu Kultury, a w szczególności: - prowadzenie spraw związanych z administracją posiadanych obiektów,
- prowadzenie spraw administracyjno-kancelaryjnych, przygotowanie wewnętrznych aktów prawnych i administracyjnych,
- prowadzenie spraw socjalnych,
- organizowanie i prowadzenie rachunkowości,
- prowadzenie całokształtu gospodarki finansowej Domu Kultury,
- nadzorowanie prawidłowości wykorzystywanych funduszu,
- opracowania zbiorczej sprawozdawczości finansowej, okresowej,
- inwentaryzowanie mienia DK,
- sumienne wykonywanie prac związanych z utrzymaniem obiektu i posesji DK,
- bieżąca naprawa wszystkich urządzeń DK,
- zabezpieczenia powierzonego mienia przed kradzieżą, pożarem lub zniszczeniem,
- wykonywanie całokształtu zadań wspomagających dział podstawowy.