XIII/83/2024
z dnia: 16 grudnia 2024 r.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. „c”, „d” oraz lit. „i” ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 z późn.zm.), art. 211, art. 212, art. 214, art. 215, art. 216 ust. 2, art. 217, art. 218, art. 219 ust.1 i 2, art. 220 ust.1, art. 222, art. 231 ust. 2, art. 235, art. 236, art. 237, art. 239, art. 242, art. 258 ust. 1, art. 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 1530 z późn. zm.) oraz art.111 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 583 z późn. zm.) - Rada Miejska Ruciane-Nida uchwala, co następuje:
§ 1.
Dochody budżetu gminy w wysokości: 61.802.550,77 zł, zgodnie z załącznikiem nr 1, z tego: dochody bieżące w wysokości 45.447.377,97 zł, dochody majątkowe w wysokości 16.355.172,80 zł.
§ 2.
1.Wydatki budżetu gminy w wysokości: 61.130.345,46 zł, zgodnie z załącznikiem nr 2, z tego: wydatki bieżące w wysokości 38.896.094,55 zł, wydatki majątkowe w wysokości 22.234.250,91 zł.
2.Wydatki inwestycyjne przewidziane do realizacji w 2025 roku, zgodnie z załącznikiem nr 3.
3.Wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności oraz pozostałe środki pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi, zgodnie z załącznikiem nr 4.
4.Dochody i wydatki związane z realizacją:
1)zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami, zgodnie z załącznikiem nr 5,
2)zadań realizowanych na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego, zgodnie z załącznikiem nr 6.
§ 3.
Nadwyżka budżetu gminy w wysokości 672.205,31 zł z przeznaczeniem na planowaną spłatę rat kredytów w kwocie 672.205,31 zł.
§ 4.
Przychody budżetu w wysokości 901.534,69 zł, rozchody budżetu w wysokości 1.573.740,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 7.
§ 5.
Limity zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, zaciąganych na:
1)finansowanie przejściowego deficytu budżetu w kwocie – 2.000.000,00 zł,
§ 6.
1.Ustala się dochody w kwocie 542.750,00 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i opłat za sprzedaż napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych w ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml.
2.Ustala się wydatki w kwocie 451.550,00 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
3.Ustala się wydatki w kwocie 91.200,00 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii.
§ 7.
Ustala się dochody w kwocie 10.000,00 zł i wydatki w kwocie 10.000,00 zł w związku z realizacją zadań określonych ustawą – Prawo ochrony środowiska.
§ 8.
Ustala się dochody w kwocie 2.799.737,46 zł z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami oraz wydatki w kwocie 2.799.737,46 zł na pokrycie kosztów systemu gospodarowania odpadami komunalnymi określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
§ 9.
Zestawienie planowanych kwot dotacji udzielonych z budżetu gminy, zgodnie z załącznikiem nr 8.
§ 10.
Plan dochodów i wydatków dla wyodrębnionych rachunków dochodów oświatowych jednostek budżetowych: dochody – 596.514,00 zł; wydatki – 596.514,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 9.
§ 11.
W budżecie tworzy się rezerwę:
1) ogólną w wysokości – 182.000,00 zł,
2) celową w wysokości – 97.200,00 zł z przeznaczeniem na zarządzanie kryzysowe.
§ 12.
Wydatki budżetu na 2025 r. obejmują zadania jednostek pomocniczych gminy na łączną kwotę 307.660,65 zł, w tym ze środków funduszu sołeckiego – na łączną kwotę 307.660,65 zł, zgodnie z załącznikiem nr 10.
§ 13.
1. Upoważnia się Burmistrza Miasta i Gminy Rucian-Nida do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych do wysokości poszczególnych limitów zobowiązań, określonych w § 5 Uchwały na:
1) pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
2. Ponadto upoważnia się Burmistrza Miasta i Gminy Ruciane-Nida do:
1) dokonywania innych zmian w planie wydatków niż określone w art. 257 ustawy o finansach publicznych, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami, tj. do dokonywania:
a) zmian w planie wydatków bieżących polegających na przeniesieniach między rozdziałami i paragrafami;
b) zmian w planie wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń, polegających na przeniesieniach między rozdziałami i paragrafami, z wyłączeniem przeniesień tych wydatków między działami, pod warunkiem, że kwota wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń nie ulegnie zmianie;
c) zmian w wydatkach inwestycyjnych między poszczególnymi zadaniami w danym dziale;
2)dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym dokonywania przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej w celu realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
3)przekazania kierownikom jednostek organizacyjnych gminy uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków budżetu między paragrafami w ramach tego samego rozdziału klasyfikacji budżetowej z wyłączeniem przeniesień środków przeznaczonych na wynagrodzenia, składek od nich naliczonych oraz wydatków majątkowych.
4)przekazania uprawnień kierownikom innych jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,
5)dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków związanych ze:
a.zmianą kwot lub uzyskaniem płatności przekazywanych z budżetu środków europejskich, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
b.zmianami w realizacji przedsięwzięcia finansowanego z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
c.zwrotem płatności otrzymanych z budżetu środków europejskich.
6) zaciągania zobowiązań:
a) z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy;
b) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowychw innych bankach niż prowadzący obsługę budżetu gminy.
§ 14.
Wykonanie Uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Ruciane-Nida.
§ 15.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 roku i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Przewodnicząca Rady Miejskiej
Agnieszka Kręciewska
- Załącznik nr 1 do Uchwały XIII_83_2024 Rady Miejskiej Ruciane-Nida z dnia 16 grudnia 2024.pdf (pdf) 23 gru 2024 10:35 0,25 MB
- Załącznik nr 2 do Uchwały XIII_83_2024 Rady Miejskiej Ruciane-Nida z dnia 16 grudnia 2024.pdf (pdf) 23 gru 2024 10:35 0,48 MB
- Załącznik nr 3 do Uchwały XIII_83_2024 Rady Miejskiej Ruciane-Nida z dnia 16 grudnia 2024.pdf (pdf) 23 gru 2024 10:35 0,29 MB
- Załącznik nr 4 do Uchwały XIII_83_2024 Rady Miejskiej Ruciane-Nida z dnia 16 grudnia 2024.pdf (pdf) 23 gru 2024 10:36 0,48 MB
- Załącznik nr 5 do Uchwały XIII_83_2024 Rady Miejskiej Ruciane-Nida z dnia 16 grudnia 2024.pdf (pdf) 23 gru 2024 10:36 0,36 MB
- Załącznik nr 6 do Uchwały XIII_83_2024 Rady Miejskiej Ruciane-Nida z dnia 16 grudnia 2024.pdf (pdf) 23 gru 2024 10:36 0,26 MB
- Załącznik nr 7 do Uchwały XIII_83_2024 Rady Miejskiej Ruciane-Nida z dnia 16 grudnia 2024.pdf (pdf) 23 gru 2024 10:37 0,28 MB
- Załącznik nr 8 do Uchwały XIII_83_2024 Rady Miejskiej Ruciane-Nida z dnia 16 grudnia 2024.pdf (pdf) 23 gru 2024 10:37 0,2 MB
- Załącznik nr 9 do Uchwały XIII_83_2024 Rady Miejskiej Ruciane-Nida z dnia 16 grudnia 2024.pdf (pdf) 23 gru 2024 10:37 0,25 MB
- Załącznik Nr 10.pdf (pdf) 23 gru 2024 10:37 0,12 MB