LV/58/2010
z dnia: 26 sierpnia 2010 r.
w sprawie: określenia trybu prac oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej
Na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) Rada Miejska Ruciane – Nida w procedurze prac nad przygotowaniem i uchwaleniem budżetu Gminy uchwala, co następuje:
§ 1.
1. Opracowanie projektu budżetu
1) Projekt budżetu opracowuje, przy pomocy pracowników urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych, Burmistrz Miasta i Gminy Ruciane – Nida.
2) Wnioski radnych, sołectw, w sprawie wprowadzenia do budżetu zadań własnych Gminy składane są Burmistrzowi w terminie do dnia 15 września każdego roku.
3) Jednostki posiadające osobowość prawną, dla których Gmina jest organem założycielskim, wnioski do budżetu na nadchodzący rok składają Burmistrzowi w terminie do 1 października.
4) Kierownicy referatów oraz pracownicy samodzielnych stanowisk urzędu składają w terminie do 10 października zbiorcze projekty finansowe dochodów i wydatków budżetu Gminy, w szczegółowości: dział, rozdział i paragraf.
5) Zbiorcze projekty planów finansowych zawierają plan finansowy urzędu, plany finansowe jednostek organizacyjnych, wnioski, o których mowa w punkcie 2, a także inne planowane dochody i wydatki wynikające z nowych zadań lub zmian organizacyjnych.
6) W terminie do 10 października Burmistrz określa zadania Gminy realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zadania przejęte przez Gminę do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, a także zakres pomocy rzeczowej lub finansowej dla innych jednostek samorządu terytorialnego.
7) Skarbnik w terminie do 10 października opracowuje prognozę wysokości dochodów Gminy z poszczególnych źródeł oraz zestawia obligatoryjne wydatki Gminy w roku budżetowym, wynikające z zaciągniętych zobowiązań oraz realizacji obowiązkowych zadań Gminy, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych Gminie ustawami.
8) Na podstawie przedłożonych projektów planów finansowych złożonych przez kierowników referatów i pracowników samodzielnych stanowisk, uwzględniając prognozę dochodów i zestawienie obligatoryjnych wydatków sporządzonych przez Skarbnika, Burmistrz ustala projekt budżetu w formie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami i przedkłada Radzie Miejskiej Ruciane – Nida i Regionalnej Izbie Obrachunkowej najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
9) Zapisy ujęte w projekcie uchwały budżetowej powinny być zgodne, w zakresie zadań/przedsięwzięć i kwot przewidzianych na dany rok budżetowy, z danymi wykazanymi w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy.
§ 2.
1. Projekty planów finansowych jednostek organizacyjnych Gminy
1) Kierownicy podległych jednostek budżetowych w terminie do 1 października przekazują Skarbnikowi Gminy wstępne projekty planów finansowych, w szczegółowości: dział, rozdział i paragraf oddzielnie dla:
a) dochodów,
b) wydatków,
c) dochodów wyodrębnionych na wydzielonym rachunku oświatowych jednostek budżetowych i wydatków nimi finansowanych.
2) W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie, Burmistrz przekazuje jednostkom budżetowym informację zawierającą kwoty dochodów i wydatków z wyodrębnieniem na wydatki bieżące i majątkowe.
3) Jednostki opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, lecz nie później niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
4) Burmistrz weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgod-ności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu kierownika jednostki budżetowej.
5) Zweryfikowane plany finansowe, o których mowa w ust. 3, stanowią podstawę gospodarki finansowej w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej.
§ 3.
1. Projekt budżetu i materiały informacyjne towarzyszące projektowi budżetu
1) Projekt budżetu Gminy składa się z projektu uchwały budżetowej załączników oraz z objaśnień. Załącznikami do projektu uchwały budżetowej są:
a) zestawienie tabelaryczne dochodów z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych w układzie działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej z wyszczególnieniem przewidywanego wykonania dochodów za rok poprzedzający projekt budżetu oraz wskaźników poziomu zaplanowanych dochodów;
b) zestawienie tabelaryczne wydatków z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych w układzie dział, rozdział z wyszczególnieniem:
- przewidywanego wykonania wydatków za rok poprzedzający rok, którego dotyczy projekt budżetu oraz wskaźników poziomu zaplanowanych wydatków,
- wydatków bieżących, a w nich:
1) wydatków na wynagrodzenia,
2) wydatków pochodnych od wynagrodzeń,
3) wydatków majątkowych (inwestycyjnych),
4) wydatków na zadania zlecone i powierzone,
5) rezerwy ogólnej i rezerw celowych.
c) wykaz wydatków inwestycyjnych Gminy w roku budżetowym oraz wydatków związanych z realizacją wieloletnich programów inwestycyjnych;
d) wykaz zadań inwestycyjnych związanych z realizacją wieloletnich programów inwestycyjnych Gminy, dofinansowanych ze środków funduszy pomocowych;
e) zestawienie przychodów i rozchodów budżetu Gminy z podaniem źródła sfinansowania deficytu lub rozdysponowania nadwyżki budżetowej;
f) limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek, kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego;
g) zestawienie przychodów i wydatków zakładów budżetowych i środków dochodów własnych jednostek oświatowych;
h) wykaz dotacji przedmiotowych dla zakładów budżetowych skalkulowanych wg stawek jednostkowych;
i) wykaz dotacji dla samorządowych instytucji kultury;
j) wykaz zadań gminy zleconych do realizacji innym podmiotom z określeniem kwoty dotacji na ich realizację;
k) zestawienie tabelaryczne dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej zleconych Gminie i innych zadań zleconych ustawami;
2) Szczegółowy plan dochodów i wydatków Burmistrz opracowuje w formie tabelarycznej w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej.
3) W skład materiałów towarzyszących projektowi budżetu wchodzą: uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej zawierające:
a) wysokość dotacji celowych otrzymywanych z budżetu państwa i otrzymywanych na podstawie zawartych umów i porozumień w relacjach porównawczych z rokiem poprzedzającym rok budżetowy;
b) wysokość subwencji ogólnej z wyszczególnieniem subwencji oświatowej, rekompensującej i wyrównawczej i przedstawienie w relacjach porównawczych z rokiem poprzedzającym rok budżetowy;
c) proponowane wskaźniki stawek podatków i opłat przyjętych do uchwalania tych stawek na dany rok podatkowy;
d) relację o planowanych wielkościach wydatków do wykonania wydatków roku poprzedzającego rok budżetowy z wyszczególnieniem:
- wskaźników przyjętych do planowania wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń,
- wskaźników przyjętych da planowania wydatków na zadania bieżące,
e) informację dotyczącą sytuacji finansowej Gminy z wyszczególnieniem:
- stanu zadłużenia z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz z tytułu zobowiązań wymagalnych;
- przewidywanego stanu zaległości podatkowych,
f) informację dotyczącą planowanych dochodów i wydatków Gminy oraz przewidywanego wyniku finansowego.
4) Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, Burmistrz może dokonywać, na wniosek komisji Rady oraz z własnej inicjatywy, zmian w projekcie budżetu, powiadamiając o dokonanych zmianach Radę.
§ 4.
1. Uchwalanie budżetu
1) Przewodniczący Rady niezwłocznie przesyła radnym przedłożony przez Burmistrza projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami i innymi materiałami towarzyszącymi.
2) Komisje Rady zapoznają się z projektem budżetu i w terminie do 5 grudnia przedstawiają na piśmie komisji właściwej do spraw budżetu opinię o projekcie.
3) Komisja Rady, proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu, zobowiązana jest wskazać źródła jego finansowania.
4) Komisja właściwa do spraw budżetu organizuje z Przewodniczącym Rady i Burmistrzem posiedzenie przewodniczących wszystkich komisji Rady, wiceprzewodniczących Rady, Skarbnika Gminy w celu omówienia i zajęcia stanowiska w formie opinii zbiorczej w sprawach zgłoszonych przez poszczególne komisje Rady.
5) W przypadku gdy z ustaleń prac nad budżetem wynika konieczność dokonania w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu, dla ich wprowadzenia niezbędna jest zgoda Burmistrza.
6) Przewodniczący Rady w terminie ustawowym zwołuje sesję budżetową.
a) Porządek obrad sesji budżetowej powinien zawierać:
- odczytanie projektu uchwały budżetowej,
- odczytanie opinii poszczególnych komisji Rady,
- odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez przewodniczącego Komisji Ekonomiczno - Gospodarczej,
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu,
- dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
- głosowanie nad uchwałą budżetową.
§ 5.
1. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu poprzez rozplakatowanie.
§ 6.
1. Traci moc uchwała Rady Miejskiej w Rucianem – Nidzie Nr XXVII/100/2004 z dnia 16 grudnia 2004r. w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu gminy, oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej.
Rozplakatowano dnia 27 sierpnia 2010r.
1. Opracowanie projektu budżetu
1) Projekt budżetu opracowuje, przy pomocy pracowników urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych, Burmistrz Miasta i Gminy Ruciane – Nida.
2) Wnioski radnych, sołectw, w sprawie wprowadzenia do budżetu zadań własnych Gminy składane są Burmistrzowi w terminie do dnia 15 września każdego roku.
3) Jednostki posiadające osobowość prawną, dla których Gmina jest organem założycielskim, wnioski do budżetu na nadchodzący rok składają Burmistrzowi w terminie do 1 października.
4) Kierownicy referatów oraz pracownicy samodzielnych stanowisk urzędu składają w terminie do 10 października zbiorcze projekty finansowe dochodów i wydatków budżetu Gminy, w szczegółowości: dział, rozdział i paragraf.
5) Zbiorcze projekty planów finansowych zawierają plan finansowy urzędu, plany finansowe jednostek organizacyjnych, wnioski, o których mowa w punkcie 2, a także inne planowane dochody i wydatki wynikające z nowych zadań lub zmian organizacyjnych.
6) W terminie do 10 października Burmistrz określa zadania Gminy realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zadania przejęte przez Gminę do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, a także zakres pomocy rzeczowej lub finansowej dla innych jednostek samorządu terytorialnego.
7) Skarbnik w terminie do 10 października opracowuje prognozę wysokości dochodów Gminy z poszczególnych źródeł oraz zestawia obligatoryjne wydatki Gminy w roku budżetowym, wynikające z zaciągniętych zobowiązań oraz realizacji obowiązkowych zadań Gminy, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych Gminie ustawami.
8) Na podstawie przedłożonych projektów planów finansowych złożonych przez kierowników referatów i pracowników samodzielnych stanowisk, uwzględniając prognozę dochodów i zestawienie obligatoryjnych wydatków sporządzonych przez Skarbnika, Burmistrz ustala projekt budżetu w formie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami i przedkłada Radzie Miejskiej Ruciane – Nida i Regionalnej Izbie Obrachunkowej najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
9) Zapisy ujęte w projekcie uchwały budżetowej powinny być zgodne, w zakresie zadań/przedsięwzięć i kwot przewidzianych na dany rok budżetowy, z danymi wykazanymi w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy.
1. Projekty planów finansowych jednostek organizacyjnych Gminy
1) Kierownicy podległych jednostek budżetowych w terminie do 1 października przekazują Skarbnikowi Gminy wstępne projekty planów finansowych, w szczegółowości: dział, rozdział i paragraf oddzielnie dla:
a) dochodów,
b) wydatków,
c) dochodów wyodrębnionych na wydzielonym rachunku oświatowych jednostek budżetowych i wydatków nimi finansowanych.
2) W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie, Burmistrz przekazuje jednostkom budżetowym informację zawierającą kwoty dochodów i wydatków z wyodrębnieniem na wydatki bieżące i majątkowe.
3) Jednostki opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, lecz nie później niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
4) Burmistrz weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgod-ności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu kierownika jednostki budżetowej.
5) Zweryfikowane plany finansowe, o których mowa w ust. 3, stanowią podstawę gospodarki finansowej w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej.
1. Projekt budżetu i materiały informacyjne towarzyszące projektowi budżetu
1) Projekt budżetu Gminy składa się z projektu uchwały budżetowej załączników oraz z objaśnień. Załącznikami do projektu uchwały budżetowej są:
a) zestawienie tabelaryczne dochodów z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych w układzie działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej z wyszczególnieniem przewidywanego wykonania dochodów za rok poprzedzający projekt budżetu oraz wskaźników poziomu zaplanowanych dochodów;
b) zestawienie tabelaryczne wydatków z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych w układzie dział, rozdział z wyszczególnieniem:
- przewidywanego wykonania wydatków za rok poprzedzający rok, którego dotyczy projekt budżetu oraz wskaźników poziomu zaplanowanych wydatków,
- wydatków bieżących, a w nich:
1) wydatków na wynagrodzenia,
2) wydatków pochodnych od wynagrodzeń,
3) wydatków majątkowych (inwestycyjnych),
4) wydatków na zadania zlecone i powierzone,
5) rezerwy ogólnej i rezerw celowych.
c) wykaz wydatków inwestycyjnych Gminy w roku budżetowym oraz wydatków związanych z realizacją wieloletnich programów inwestycyjnych;
d) wykaz zadań inwestycyjnych związanych z realizacją wieloletnich programów inwestycyjnych Gminy, dofinansowanych ze środków funduszy pomocowych;
e) zestawienie przychodów i rozchodów budżetu Gminy z podaniem źródła sfinansowania deficytu lub rozdysponowania nadwyżki budżetowej;
f) limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek, kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego;
g) zestawienie przychodów i wydatków zakładów budżetowych i środków dochodów własnych jednostek oświatowych;
h) wykaz dotacji przedmiotowych dla zakładów budżetowych skalkulowanych wg stawek jednostkowych;
i) wykaz dotacji dla samorządowych instytucji kultury;
j) wykaz zadań gminy zleconych do realizacji innym podmiotom z określeniem kwoty dotacji na ich realizację;
k) zestawienie tabelaryczne dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej zleconych Gminie i innych zadań zleconych ustawami;
2) Szczegółowy plan dochodów i wydatków Burmistrz opracowuje w formie tabelarycznej w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej.
3) W skład materiałów towarzyszących projektowi budżetu wchodzą: uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej zawierające:
a) wysokość dotacji celowych otrzymywanych z budżetu państwa i otrzymywanych na podstawie zawartych umów i porozumień w relacjach porównawczych z rokiem poprzedzającym rok budżetowy;
b) wysokość subwencji ogólnej z wyszczególnieniem subwencji oświatowej, rekompensującej i wyrównawczej i przedstawienie w relacjach porównawczych z rokiem poprzedzającym rok budżetowy;
c) proponowane wskaźniki stawek podatków i opłat przyjętych do uchwalania tych stawek na dany rok podatkowy;
d) relację o planowanych wielkościach wydatków do wykonania wydatków roku poprzedzającego rok budżetowy z wyszczególnieniem:
- wskaźników przyjętych do planowania wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń,
- wskaźników przyjętych da planowania wydatków na zadania bieżące,
e) informację dotyczącą sytuacji finansowej Gminy z wyszczególnieniem:
- stanu zadłużenia z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz z tytułu zobowiązań wymagalnych;
- przewidywanego stanu zaległości podatkowych,
f) informację dotyczącą planowanych dochodów i wydatków Gminy oraz przewidywanego wyniku finansowego.
4) Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, Burmistrz może dokonywać, na wniosek komisji Rady oraz z własnej inicjatywy, zmian w projekcie budżetu, powiadamiając o dokonanych zmianach Radę.
1. Uchwalanie budżetu
1) Przewodniczący Rady niezwłocznie przesyła radnym przedłożony przez Burmistrza projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami i innymi materiałami towarzyszącymi.
2) Komisje Rady zapoznają się z projektem budżetu i w terminie do 5 grudnia przedstawiają na piśmie komisji właściwej do spraw budżetu opinię o projekcie.
3) Komisja Rady, proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu, zobowiązana jest wskazać źródła jego finansowania.
4) Komisja właściwa do spraw budżetu organizuje z Przewodniczącym Rady i Burmistrzem posiedzenie przewodniczących wszystkich komisji Rady, wiceprzewodniczących Rady, Skarbnika Gminy w celu omówienia i zajęcia stanowiska w formie opinii zbiorczej w sprawach zgłoszonych przez poszczególne komisje Rady.
5) W przypadku gdy z ustaleń prac nad budżetem wynika konieczność dokonania w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu, dla ich wprowadzenia niezbędna jest zgoda Burmistrza.
6) Przewodniczący Rady w terminie ustawowym zwołuje sesję budżetową.
a) Porządek obrad sesji budżetowej powinien zawierać:
- odczytanie projektu uchwały budżetowej,
- odczytanie opinii poszczególnych komisji Rady,
- odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez przewodniczącego Komisji Ekonomiczno - Gospodarczej,
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie długu,
- dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
- głosowanie nad uchwałą budżetową.
1. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu poprzez rozplakatowanie.
1. Traci moc uchwała Rady Miejskiej w Rucianem – Nidzie Nr XXVII/100/2004 z dnia 16 grudnia 2004r. w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu gminy, oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej.
Przewodniczący Rady Miejskiej
mgr Dietmar Georg Lange
Rozplakatowano dnia 27 sierpnia 2010r.