PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w:
- Ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),
- Rozporządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 maja 2001 r. w prawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 61, poz. 624 ze zm.) oraz Rozporządzeni Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 35 z 2007 r. poz. 22),
- Rozporządzeniu MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009 r. Nr 4 poz.17).
Koncentrując się na:
- wspomaganiu indywidualnego rozwoju dziecka, udzielaniu dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- umożliwieniu dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej,
- trosce i bezpieczeństwie dzieci poprzez prawidłowe żywienia, dbałości o czystość osobistą, promowaniu zdrowego trybu życia, podejmowaniu akcji prozdrowotnych, zapewnieniu bezpiecznych warunków przebywania dzieci w placówce,
- sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i możliwości poprzez indywidualizacje oddziaływań oraz stałą współpracę z rodzicami (opiekunami), organizowaniu opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
- Współdziałaniu z rodziną, wspomaganiu jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do podjęcia nauki w szkole.
Celem przedszkola jest:
- sprawowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola zapewnienie im bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla ich prawidłowego rozwoju,
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym,
- kształtowanie i rozwijanie aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego go świata,
- umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia świadomości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
- współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
- wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, rozpoznanie możliwości rozwojowych dziecka, a w miarę potrzeby podjęcie wczesnej interwencji specjalistycznej,
- przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole,
- przygotowanie dzieci do życia w społeczeństwie poprzez częste obcowanie z kulturą i sztuką
Zadaniem przedszkola jest:
- zapewnienie dzieciom opieki i wspomaganie ich rozwoju w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku,
- uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągnięcia sukcesu,
- stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,
- rozwijanie wrażliwości moralnej, budowanie systemu wartości,
- kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzącym w dostępnym doświadczeniu dziecka otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
- rozbudzenie ciekawości poznawczej, zachęcenie do aktywności badawczej,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej ruchowej, rozwijanie umiejętności wyrażania swoich myśli i przeżyć,
- zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego.
Wynikające z powyższych celów zadania, przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
- zapewnianie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku,
- uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnianie równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
- stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenie do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,
- rozwijanie wrażliwości moralnej,
- kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania własnych przeżyć,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
- zapewnianie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych,
- upowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród dzieci oraz kształtowanie właściwej postawy wobec problemów ochrony środowiska,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nabywaniu dojrzałości i gotowości do podjęcia przez dziecko nauki w szkole,
- kształtowanie postaw patriotycznych poprzez budzenie poczucia tożsamości regionalnej, i narodowej,
- zapewnianie opieki dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (po dostarczeniu opinii lub orzeczenia z PPP o rozwoju dziecka lub na wniosek rodzica lub nauczyciela).
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej przedszkola są:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą,
- zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach,
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami rozwojowymi,
- sytuacje edukacyjne-stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów i środków materialnych,
- spontaniczna działalność dzieci,
- zajęcia dodatkowe organizowane na prośbę rodziców.
- Przedszkole może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną uwzględniającą możliwość wprowadzania nowych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Przedszkole może prowadzić powyższą działalność również w celu wprowadzania odmiennych od powszechnie obowiązujących warunków działania i organizacji placówki.
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
- Szczegółowe zadania przedszkola i sposoby ich realizacji ustalany jest w programie rozwoju placówki i w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas zajęć dydaktyczno- wychowawczych z dziećmi jest dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
- w grupie 3 latków 10-15 minut,
- w grupie 4 latków 15-20 minut,
- w grupie 5- 6 latków 30-45 minut.
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka, jego potrzeb i możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności zapewnia:
- bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
- dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym,
- stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy BHP i PPOŻ.
- Przedszkole wspomaga indywidualny rozwój dziecka oraz jego rodzinę w wychowaniu przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki w szkole poprzez takie formy jak:
- zebrania ogólne z rodzicami,
- zebrania grupowe,
- konsultacje indywidualne nauczycieli z rodzicami i specjalistami,
- udział rodziców w zajęciach otwartych.
- Po konsultacji z nauczycielem lub po otrzymaniu opinii lub orzeczenia z PPP rodzice podejmują decyzję o skorzystaniu z pomocy specjalistów zatrudnionych w przedszkolu. Pomoc ta dotyczy:
- dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka,
- opieki logopedycznej,
- wczesnego wspomagania rozwoju,
- niepełnosprawności,
- niedostosowania społecznego,
- szczególnych uzdolnień dziecka,
- specyficznych trudności w uczeniu się,
- przewlekłej choroby,
- sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- niepowodzeń edukacyjnych,
- zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka,
- trudności adaptacyjnych.
- Pomoc psychologiczno- pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, jest ona dobrowolna i bezpłatna. Udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem w następujących formach:
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- porad i konsultacji.
- W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę lub dyrektora przedszkola, że konieczne jest objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną wychowawca lub dyrektor planują i koordynują udzielanie dziecku w/w pomocy: ustalają jej formy, okres udzielania, oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą udzielane.
- Podczas pobytu w przedszkolu dzieci pozostają pod opieką nauczyciela.
- Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednej (grupa 5 godzinna) lub dwóm nauczycielkom (grupa dziewięciogodzinna).
- Dla zapewnienia ciągłości racy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by nauczyciel prowadził swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
- Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych dzieci od chwili przybycia ich do placówki aż do momentu odebrania ich przez upoważnione osoby.
- Wychowankowie przebywają codziennie na świeżym powietrzu - w zależności od warunków atmosferycznych oraz w pomieszczeniach wietrzonych i z dopływem świeżego powietrza.
- Nie organizuje się wycieczek, spacerów z wychowankami podczas burzy, śnieżycy, deszczu i przy temperaturze poniżej –10 stopni C. Dziecko bez odpowiedniego ubrania może pozostać w przedszkolu pod opieką innych osób. W salach zajęć powinna być zapewniona temperatura co najmniej +18 stopni C.
- Podczas wyjścia z wychowankami poza teren przedszkola zapewnia się jednego opiekuna na 15-oro dzieci.
- W wycieczkach turystyczno-krajoznawczych nie mogą brać udziału dzieci, co do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.
- Nauczyciel w trakcie spacerów i wycieczek obowiązany jest sprawdzać stan ilościowy wychowanków przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.
- Nauczyciel wchodząc z dziećmi poza teren przedszkola zobowiązany jest dokumentować ten fakt w karcie wycieczki i sporządzać listę uczestników.
- Przy wyjściu z dziećmi poza teren przedszkola w obrębie miasta opiece nad dziećmi powierza się wychowawczyni i woźnej oddziałowej.
- Przy wyjeździe poza miasto zapewnia się dzieciom opiekę nauczycielce, woźnej oddziałowej i rodzicom.
- Podczas pobytu wychowanków na placu przedszkolnym opiekę nad nimi powierza się co najmniej dwóm osobom bez względu na stan grupy.
- W czasie prowadzenia ćwiczeń gimnastycznych nauczyciel zwraca uwagę na stopień sprawności fizycznej i wydolność organizmu dziecka, dobiera ćwiczenia o odpowiednim zakresie trudności i intensywności.
- Ćwiczenia muszą być prowadzone z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo ćwiczących.
- Przedszkole prowadzi systematyczną pracę nad podstawową znajomością przez dzieci podstawowych przepisów ruchu drogowego. Współpracuje w tym obszarze z instytucjami zajmującymi się zagadnieniami ruchu drogowego.
- Grupa przedszkolna nie może liczyć więcej niż 25 dzieci.
- Od momentu przekazania dziecka przez rodzica ( opiekuna) nauczycielce przedszkola, aż do momentu odebrania go przez rodzica odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka ponosi przedszkole.
- W godzinach przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola w szatni pełniony jest dyżur przez woźną oddziałową.
- W czasie zajęć dodatkowych opiekę nad dziećmi sprawuje osoba prowadząca te zajęcia. Osoba ta ponosi pełną odpowiedzialność za życie i zdrowie dzieci, odpowiedzialna jest także za odbieranie i przyprowadzanie dzieci do wychowawcy sprawującego opiekę na d grupą.
- Przedszkole stwarza możliwość ubezpieczenia dzieci i pracowników.
- W przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów ani nie podaje się żadnych elków dzieciom na polecenie rodziców.
- W przypadku zauważenia przez nauczyciela u dziecka symptomów choroby niezwłocznie powiadamiany jest o tym fakcie rodzic (opiekun), a w przypadku braku kontaktu z rodzicem, lekarz.
- Nauczyciel lub inny pracownik przedszkola, który zauważy wypadek, jakiemu uległ wychowanek, jest zobowiązany udzielić niezwłocznie pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku i natychmiast wezwać pomoc lekarską. Następnie powiadamia dyrektora przedszkola, rodziców (opiekunów) i zabezpieczyć miejsce wypadku.
- Dyrektor przedszkola jest zobowiązany zapewnić dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki podczas pobytu w placówce i poza nią, wyposażenie placówki, meble i zabawki posiadają wymagane atesty, budynek posiada zabezpieczenia przeciwpożarowe.
- Dzieci są pod stałą opieką nauczyciela wychowawcy lub nauczyciela pełniącego zastępstwo, który jest za nie odpowiedzialny, a podczas chwilowej uzasadnionej nieobecności nauczyciela odpowiedzialność powierza się woźnej oddziałowej.
- Rozkład zajęć dydaktycznych uwzględnia równomierne ich rozłożenie w poszczególnych dniach tygodnia oraz różnorodność w każdym dniu.
- Jeżeli do przedszkola uczęszcza dwoje lub więcej dzieci z rodziny dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym może zwolnić rodzica częściowo lub całkowicie z wnoszenia opłaty stałej.
- Przydział grupy nauczycielowi należy do kompetencji dyrektora i Rady Pedagogicznej.