OBWIESZCZENIE
POŚ.6733.6.2023 Ruciane - Nida, dnia 10 lipca 2023 r.
DECYZJA O USTALENIU LOKALIZACJI INWESTYCJI CELU PUBLICZNEGO
Na podstawie art. 4 ust.2 pkt. 1, art. 50 ust.1 i 4, art. 51 ust.1 pkt. 2, art. 53 oraz art. 54 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 977) i art. 104 kpa § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 775 z późn.zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26.05.2023 r., zmodyfikowanego w dniu 29.05.2023 r. oraz w dniu 05.06.2023 r. Pana Macieja Jacaszek, ul. Sobótki 11a/6, 80-247 Gdańsk, pełniącego funkcję pełnomocnika Gminy Ruciane-Nida, Aleja Wczasów 4, 12-220 Ruciane-Nida
U S T A L A M
lokalizację inwestycji celu publicznego polegającą na:
utworzeniu terenu rekreacyjnego nad brzegiem Jeziora Guzianka Duża na części działki ewidencyjnej nr 102, w obrębie geodezyjnym 1-Ruciane-Nida, Ruciane-Nida – obszar miejski.
- Ustalenia dotyczące rodzaju inwestycji.
Utworzenie terenu rekreacyjnego nad brzegiem Jeziora Guzianka Duża na części działki ewidencyjnej nr 102, w obrębie geodezyjnym 1-Ruciane-Nida, Ruciane-Nida – obszar miejski.
Inwestycja stanowi cel publiczny o znaczeniu lokalnym stosownie do art. 2 pkt. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2023 r.
poz. 977). Inwestycja stanowi cel publiczny w rozumieniu przepisu art. 6 pkt. 9c ustawy
z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami 21 sierpnia 1997 r.
(t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 344).
- Ustalenia dotyczące funkcji zabudowy i zagospodarowania terenu.
Utworzenie terenu rekreacyjnego nad brzegiem Jeziora Guzianka Duża na części działki ewidencyjnej nr 102, w obrębie geodezyjnym 1-Ruciane-Nida, Ruciane-Nida – obszar miejski.
Inwestycja służyć ma celom rekreacji i wypoczynku nad brzegiem Jeziora Guzianka Duża.
W skład przedmiotowej inwestycji wchodzić ma budowa innego budynku niemieszkalnego (budynek sanitarny – toalety publiczne), renowacja i montaż zabytkowych wrót śluza Guzianka I wraz z budową placu utwardzonego, który stanowić ma miejsce ekspozycji zabytkowych wrót śluzy oraz budowa plaży o nawierzchni piaskowej i trawiastej. W części plaży o nawierzchni trawiastej zlokalizowane zostaną obiekty małej architektury tj. 5 sztuk hamaków, ławki, 4 sztuki koszy na śmieci, stojaki na rowery, 2 tablice informacyjne oraz 3 wiaty wypoczynkowe.
- Warunki i szczególne zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy wynikające z przepisów odrębnych
- Ustalenia dotyczące warunków i wymagań ochrony i kształtowania ładu przestrzennego
- Nieprzekraczalna linia zabudowy – nie ustala się.
- Przedmiotową inwestycję należy lokalizować zachowując stosowne odległości od granicy (konturu) lasu zgodnie z przepisami odrębnymi.
- Maksymalny wskaźnik powierzchni zabudowy w stosunku do powierzchni terenu inwestycji (0,4644 ha) (załącznik nr 2) – 0,0646.
- Parametry techniczne inwestycji:
- Dla innego budynku niemieszkalnego (budynku sanitarnego – toalety publiczne):
- Ilość kondygnacji –1 kondygnacja
- Dopuszcza się lokalizację budynku wkomponowanego (wbudowanego) w istniejącą lub projektowaną rzeźbę terenu.
- Szerokość elewacji frontowej – do 40,0 m.
- Wysokość górnej krawędzi elewacji frontowej – do 5,0 m.
- Wysokość do kalenicy – do 5,0 m.
- Dach budynku kształtować jako płaski o kącie nachylenia do 12°.
- Dopuszcza się wykonanie dachu zielonego pokrytego roślinnością.
- Dla placu utwardzonego:
- Wymiary – do 20 m x 20 m.
- Powierzchnia – do 400 m2.
- Plac stanowić będzie miejsce ekspozycji zabytkowych wrót śluzy.
- Dla plaży:
- Nawierzchnia – w części o powierzchni do 1650 m2 – nawierzchnia piaszczysta, w części o powierzchni do 1550 m2 – nawierzchnia trawiasta.
- W części o nawierzchni trawiastej dopuszcza się lokalizację obiektów małej architektury tj.
- hamaki – do 5 sztuk,
- kosze na śmieci – do 4 sztuk,
- stojaki na rowery,
- tablice informacyjne – do 2 sztuk,
- wiaty wypoczynkowe – do 3 sztuk,
- ławki.
- Dla obiektów małej architektury:
- Maksymalna wysokość – do 2,0 m.
- Dla pojedynczej wiaty wypoczynkowej ustala się maksymalne wymiary 6,0 m x 6,0 m.
- Ustalenia dotyczące ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu
- W zakresie ochrony środowiska i zdrowia ludzi mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2022 poz. 2556, z późn. zm.).
- W zakresie ochrony przyrody mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2022, poz. 916 z późn. zm.) oraz przepisy obowiązujących rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy.
- Inwestycja znajduje się w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu Otuliny Mazurskiego Parku Krajobrazowego – Ruciane-Nida na obszarze, którego obowiązują przepisy Uchwały Nr XLIV/639/22 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Otuliny Mazurskiego Parku Krajobrazowego - Ruciane-Nida (Dz. U. z 2022 r., poz. 5619).
- Inwestycja znajduje się w granicach Otuliny Mazurskiego Parku Krajobrazowego, obowiązującej na podstawie Uchwały Nr XLIV/635/22 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie Mazurskiego Parku Krajobrazowego.
- Inwestycja znajduje się w granicach obszaru NATURA 2000 tj. specjalnego obszaru ochrony ptaków Puszcza Piska – kod obszaru PLB280008. Zgodnie z art. 96 ust. l ustawy z dnia 03 października z 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm.) organ właściwy do wydawania decyzji o warunkach zabudowy przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia innego niż przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko, które nie jest bezpośrednio związane z ochroną obszaru Natura 2000 lub nie wynika z tej ochrony dokonał rozważań na temat możliwego potencjalnego znaczącego oddziaływania przedmiotowego zamierzenia na obszar Natura 2000. Organ w wyniku przeprowadzonych rozważań stwierdził, iż planowane przedsięwzięcie, nie będzie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000. Burmistrz Miasta i Gminy Ruciane-Nida kierował się następującymi przesłankami: inwestycja polegać będzie na utworzeniu terenu rekreacyjnego, promującego turystykę w oparciu o wartości przyrodnicze i historyczne. Teren ten znajduje się w niewielkiej odległości od przystani jachtowej i portu, skąd wypływają statki pasażerskie w kierunku Mikołajek i Giżycka. Gmina Ruciane-Nida planuje utworzenie terenu rekreacyjnego nad brzegiem Jeziora Guzianka Duża, przez które przebiega szlak wodny Wielkich Jezior Mazurskich. Teren ten znajduje się w niewielkiej odległości od przystani jachtowej i portu, skąd wypływają statki pasażerskie w kierunku Mikołajek i Giżycka. Ww. przedsięwzięcie będzie miało bardzo duże znaczenie dla promocji zrównoważonej turystyki, opartej na wykorzystaniu walorów przyrodniczych i historycznych. Budowa kompleksu rekreacyjnego na części działki nr 102, obręb Ruciane-Nida, oraz projektowane i planowane w jego zakresie obiekty, będą bezpośrednio związane z działalnością rekreacyjną, kulturalną i sportową gminy. Ponadto przyczyni się do aktywności sportowej mieszkańców i turystów, a także będzie stanowiło alternatywę do spędzenia wolnego czasu dla dzieci, młodzieży i dorosłych, przy jednoczesnym pełnieniu funkcji wypoczynkowej i rekreacyjnej. Zamierzenie inwestycyjne należy realizować zgodniez zapisami ustawy Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2556, z późn. zm.), ustawą o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 916 z późn. zm.) oraz Uchwałą Nr XXX/671/17 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 26 września 2017r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Puszczy i Jezior Piskich (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. poz. 4145).
- Przedmiotowa inwestycja nie należy do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U. 2019 poz. 1839, z późn. zm.). W związku z tym inwestycja nie wymaga postępowania administracyjnego na podstawie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm.).
- Wszelkie przepisy z zakresu ochrony przyrody są przedmiotem rozważań Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie.
- Wody opadowe i roztopowe z terenu inwestycji należy zagospodarować w sposób indywidualny bez możliwości niekontrolowanego spływu wód na działki sąsiednie.
- Przedmiotową inwestycję należy realizować z uwzględnieniem dopuszczalnych poziomów hałasu wynikających z przepisów odrębnych.
- W trakcie prac budowlanych inwestor realizujący przedsięwzięcie jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac, a w szczególności ochronę gleby, zieleni, naturalnego ukształtowania terenu i stosunków wodnych.
- Ustalenia dotyczące ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej
- Dla obiektów małej architektury:
- Dla innego budynku niemieszkalnego (budynku sanitarnego – toalety publiczne):
W granicach terenu inwestycji nie znajdują się obiekty objęte prawnymi formami ochrony zabytków na podstawie ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz.U. 2022 r. poz. 840, z późn. zm.).
W przypadku odnalezienia obiektów historycznych lub obiektów archeologicznych należy wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić przedmiot, zabezpieczyć przedmiot i miejsce oraz poinformować stosowne organy zgodnie z art. 32 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tj. Dz.U z 2022 poz. 840, z późn. zm.).
- Ustalenia dotyczące obsługi w zakresie komunikacji oraz infrastruktury technicznej
- Obsługa komunikacyjna: do drogi powiatowej nr 1646N tj. ul. Mazurskiej, poprzez działki ewidencyjne nr 74, 97/3, poprzez część działki nr 3105/2 (wykorzystanie fragmentu części działki nr 3105/2 wg. odrębnej procedury) oraz poprzez część działki ewidencyjnej nr 102.
- Zaopatrzenie w wodę:
zaopatrzenie w wodę z istniejącej sieci wodociągowej. Warunki przyłączenia oraz umowę o przyłączenie należy uzyskać od odpowiedniego zarządcy sieci.
- Odprowadzenie ścieków:
odprowadzenie ścieków do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej. Warunki przyłączenia oraz umowę o przyłączenie należy uzyskać od odpowiedniego zarządcy sieci.
- Zaopatrzenie w energię elektryczną:
zaopatrzenie w energię elektryczną z istniejącej sieci. Warunki przyłączenia oraz umowę o przyłączenie należy uzyskać od odpowiedniego zarządcy sieci. W przypadku kolizji projektowanego zagospodarowania terenu z istniejącymi urządzeniami elektroenergetycznymi, należy je przebudować w kolidującym zakresie występując z wnioskiem o wydanie warunków przebudowy do operatora sieci. W korytarzach technicznych i wyznaczonych miejscach lokalizacji urządzeń elektroenergetycznych zabrania się nasadzania drzew i krzewów, wznoszenia budowli oraz budowy ogrodzeń. Lokalizacja obiektów budowlanych w stosunku do istniejących i nowo projektowanych urządzeń elektroenergetycznych może być realizowana z uwzględnieniem odległości wynikających z odrębnych norm i przepisów.
- Zaopatrzenie w ciepło: nie dotyczy.
- Zaopatrzenie w gaz: nie dotyczy.
- Zagospodarowanie odpadów stałych:gromadzenie w pojemnikach na działce i zorganizowany wywóz na składowisko odpadów.
- Wymagania dotyczące ochrony interesów osób trzecich
Przy zagospodarowaniu terenu należy spełnić wymagania dotyczące ochrony interesów prawnych osób trzecich w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego. Inwestor powinien przy wykonywaniu swojego prawa powstrzymać się od działań polegających na pozbawieniu kogokolwiek dostępu do drogi publicznej.
- Ustalenia dotyczące granic i sposobów zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie, ustalonych na podstawie odrębnych przepisów.
Teren objęty wnioskiem nie jest: obszarem górniczym, obszarem narażonym na niebezpieczeństwo powodzi oraz obszarem zagrożonym osuwaniem się mas ziemnych.
Teren inwestycji znajduje się w obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 215 – Subniecka warszawska.
Teren inwestycji znajduje się w obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 216 – Sandr Kurpie.
- Pozostałe warunki wynikające z przepisów odrębnych
- Realizacja inwestycji wymaga uzyskania pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych zgodnie z przepisami odrębnymi.
- Projekt zagospodarowania terenu należy opracować na aktualnej mapie sytuacyjno-wysokościowej do celów projektowych w skali dostosowanej do wielkości i charakteru inwestycji.
- W sprawach nieustalonych w treści niniejszej decyzji mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz.U. z 2022 poz. 1225) i ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (tj. Dz.U. z 2023 r., poz. 682, z późn. zm) oraz przepisy ustawy z dnia 23 lipca 2003 r, o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tj. Dz.U z 2022 poz. 840, z późn. zm.), ustawyz dnia 20 lipca 2017 r. Prawo Wodne (t.j. Dz.U z 2022 r., poz. 2625, z późn. zm.)
- Podczas realizacji inwestycji należy przestrzegać stosownych przepisów odrębnych warunkujących minimalne odległości obiektów budowlanych od:
- wszelkich sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- budowli związanych z sieciami infrastruktury technicznej,
- cmentarzy w zakresie ochrony sanitarnej,
- innych obiektów mogących mieć wpływ na ich lokalizację w szczególności przepisów dotyczących minimalnych odległości od lasów.
- Przedmiotowa decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego rozpatruje inwestycję w ujęciu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym czyli w zakresie urbanistyki i ładu przestrzennego, nie zaś prawa budowlanego i przepisów wykonawczych do niego. Wobec powyższego zgodność planowanej inwestycji określonej w projekcie budowlanym z przepisami prawa budowlanego stwierdzi organ właściwy do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę lub przyjęcia zgłoszenia.
- Linia rozgraniczająca teren inwestycji oraz oznaczenia graficzne stosowane w decyzji
Linię rozgraniczającą teren inwestycji oznaczono linią ciągłą koloru czarnego na załączniku nr 1 do niniejszej decyzji.
- Teren inwestycji:
Teren inwestycji stanowi część działki ewidencyjnej nr 102 w obrębie geodezyjnym 1-Ruciane-Nida, Ruciane-Nida – obszar miejski.
UZASADNIENIE
Pan Maciej Jacaszek, ul. Sobótki 11a/6, 80-247 Gdańsk, pełniący funkcję pełnomocnika Gminy Ruciane-Nida, Aleja Wczasów 4, 12-220 Ruciane-Nida złożył wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego dla inwestycji polegającej na utworzeniu terenu rekreacyjnego nad brzegiem Jeziora Guzianka Duża na części działki ewidencyjnej nr 102, w obrębie geodezyjnym 1-Ruciane-Nida, Ruciane-Nida – obszar miejski.
Zgodnie z art. 53 ust. 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przeprowadzona analiza warunków i zasad zagospodarowania terenu objętego wnioskiem i wynikających z przepisów odrębnych oraz stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym przewiduje się realizację inwestycji, wykazała możliwość ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego.
- Teren przedmiotowej inwestycji nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
- Wnioskowana inwestycja stanowi zmianę zagospodarowania terenu w rozumieniu przepisów art. 59 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
- Zgodnie z art. 61 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w granicach terenu inwestycji nie występują chronione grunty leśne lub rolne stosownie do przepisów odrębnych.
- Autorem projektu decyzji jest mgr inż. Michał Romański – PRACOWNIA WZ ESPRIT Sp. z o.o., Stawiguda - spełniający warunek o którym mowa w art. 5 w związku z art. 50 ust.4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977).
- W trakcie trwania postępowania stosownie do dyspozycji art. 53 ust. 4 dokonano uzgodnień projektu decyzji z następującymi organami:
- Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Olsztynie na podstawie 53 ust. 4 pkt. 8 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 503 z późn.zm.)
- Marszałkiem Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie ma podstawie 53 ust. 4 pkt. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 503 z późn.zm.)
Po sporządzeniu analizy urbanistyczno-architektonicznej wokół planowanej inwestycji Burmistrz Miasta i Gminy Ruciane-Nida na podstawie art. 53 ust. 4 wystąpił o stosowne uzgodnienia projektu decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Zgodnie z art. 53 ust. 4 pkt 8 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego wydaje się po uzgodnieniu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska -w odniesieniu do innych niż wymienionych w pkt 7 obszarów objętych ochroną na podstawie przepisów o ochronie przyrody. Organ ochrony przyrody zobligowany jest do rozważenia czy w oparciu o obowiązujące przepisy z zakresu ochrony przyrody możliwe jest uzgodnienie przedłożonego projektu decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego, bowiem Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska jest organem ustawowo powołanym do uzgodnień decyzji.
Projekt przedmiotowej decyzji Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska otrzymał w dniu 06 czerwca 2023 r. W myśl treści art. 53 ust. 5c ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - Niewyrażenie stanowiska w terminie 21 dni od dnia otrzymania projektu decyzji, o której mowa w art. 51 ust. 1, przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska uznaje się za uzgodnienie decyzji. Z dyspozycji przytoczonego przepisu prawa Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie w przedmiotowej sprawie skorzystał.
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego projekt przedmiotowej decyzji otrzymał dnia 21 czerwca 2023 r. W myśl treści art. 53 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - uzgodnień, o których mowa w ust. 4, dokonuje się w trybie art. 106 Kodeksu postępowania administracyjnego, z tym że zażalenie przysługuje wyłącznie inwestorowi. W przypadku niezajęcia stanowiska przez organ uzgadniający w terminie 2 tygodni od dnia doręczenia wystąpienia o uzgodnienie - uzgodnienie uważa się za dokonane. Z dyspozycji przytoczonego przepisu prawa ww. organ w przedmiotowej sprawie skorzystał.
Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak na wstępie.
Pouczenie
Wnioskodawcy, który nie uzyska prawa dysponowania terenem na cele budowlane nie przysługuje roszczenie o zwrot nakładów poniesionych w związku z otrzymaną decyzją
o warunkach zabudowy.
Niniejsza decyzja nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Ruciane-Nida w terminie 14 dni, licząc od dnia jej doręczenia.. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
Jeżeli niniejsza decyzja została wydana z naruszeniem przepisów postępowania, a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie, na zgodny wniosek wszystkich stron zawarty w odwołaniu, organ odwoławczy przeprowadza postępowanie wyjaśniające w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy. Organ odwoławczy przeprowadza postępowanie wyjaśniające także wówczas, gdy jedna ze stron zawarła w odwołaniu wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy, a pozostałe strony wyraziły na to zgodę w terminie czternastu dni od dnia doręczenia im zawiadomienia o wniesieniu odwołania, zawierającego wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy.
Wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia żądania, o którym mowa w art. 51 ust. 2e ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 977).