Obwieszczenie - POŚ.6733.1.2024
POŚ.6733.1.2024 Ruciane - Nida, dnia 23 stycznia 2024 r.
DECYZJA O USTALENIU LOKALIZACJI INWESTYCJI CELU PUBLICZNEGO
Na podstawie art. 4 ust. 2 pkt. 1, art. 50 ust.1 i 4, art. 51 ust.1 pkt. 2, art. 53 oraz art. 54 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 977 z późn. zm.) i art. 104 kpa § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11 stycznia 2024 r., Pana Macieja Jacaszek, ul. Sobótki 11a/6, 80-247 Gdańsk, pełnomocnika Gminy Ruciane-Nida, Al. Wczasów 4, 12-220 Ruciane-Nida
U S T A L A M
lokalizację inwestycji celu publicznego polegającą na:
budowie placu nadwodnego w układzie kaskadowym, linearnego ogrodu deszczowego oraz pomostu stałego ramach projektu „Zagospodarowanie brzegów jeziora Guzianka Duża wraz
z przyległymi terenami zieleni miejskiej i dawnego tartaku” na części działek ewidencyjnych
nr 102 i 103/1 oraz działce ewidencyjnej nr 103/2, w obrębie geodezyjnym 1-Ruciane-Nida, Ruciane-Nida – obszar miejski.
- Ustalenia dotyczące rodzaju inwestycji.
Budowa placu nadwodnego w układzie kaskadowym, linearnego ogrodu deszczowego oraz pomostu stałego ramach projektu „Zagospodarowanie brzegów jeziora Guzianka Duża wraz
z przyległymi terenami zieleni miejskiej i dawnego tartaku”.
Inwestycja stanowi cel publiczny o znaczeniu lokalnym stosownie do art. 2 pkt. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2023 r.,
poz. 977 z późn. zm.). Inwestycja stanowi cel publiczny w rozumieniu przepisu art. 6 pkt. 9c ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 344 z późn. zm.).
Inwestycja stanowić ma publicznie dostępny teren samorządowy, służący do odpoczynku
i rekreacji.
- Ustalenia dotyczące funkcji zabudowy i zagospodarowania terenu.
Budowa placu nadwodnego w układzie kaskadowym, linearnego ogrodu deszczowego oraz pomostu stałego ramach projektu „Zagospodarowanie brzegów jeziora Guzianka Duża wraz
z przyległymi terenami zieleni miejskiej i dawnego tartaku” na części działek ewidencyjnych
nr 102 i 103/1 oraz działki ewidencyjnej nr 103/2, w obrębie geodezyjnym 1-Ruciane-Nida, Ruciane-Nida – obszar miejski.
Parametry przedmiotowej inwestycji:
- plac nadwodny w układzie kaskadowym składający się z czterech basenów o powierzchni:
- basen 1: do 150 m2,
- basen 2: do 275 m2,
- basen 3: do 275 m2,
- basen 4: do 275 m2;
- linearny ogród deszczowy o powierzchni do 874 m2;
- pomost stały (UW9) o maksymalnej długości do 53 m i maksymalnej szerokości do 4,0 m.
- Warunki i szczególne zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy wynikające z przepisów odrębnych
- Ustalenia dotyczące warunków i wymagań ochrony i kształtowania ładu przestrzennego
Nie ustala się.
- Ustalenia dotyczące ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu
- W zakresie ochrony środowiska i zdrowia ludzi mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2022, poz. 2556 z późn. zm.).
- W zakresie ochrony przyrody mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2023, poz. 1336 z późn. zm.) oraz przepisy obowiązujących rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy.
- Inwestycja znajduje się w granicach Otuliny Mazurskiego Parku Krajobrazowego, ustanowionej przepisami Uchwały Nr XLIV/635/22 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie Mazurskiego Parku Krajobrazowego.
- Inwestycja znajduje się w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu Otuliny Mazurskiego Parku Krajobrazowego – Ruciane-Nida, na obszarze którego obowiązują przepisy Uchwały Nr XLIV/639/22 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Otuliny Mazurskiego Parku Krajobrazowego - Ruciane-Nida.
- Inwestycja znajduje się w granicach obszaru NATURA 2000 tj. specjalnego obszaru ochrony ptaków Puszcza Piska – kod obszaru PLB280008. Zgodnie z art. 96 ust. l ustawy z dnia 03 października z 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm.) organ właściwy do wydawania decyzji o warunkach zabudowy przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia innego niż przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko, które nie jest bezpośrednio związane z ochroną obszaru Natura 2000 lub nie wynika z tej ochrony dokonał rozważań na temat możliwego potencjalnego znaczącego oddziaływania przedmiotowego zamierzenia na obszar Natura 2000. Organ w wyniku przeprowadzonych rozważań stwierdził, iż planowane przedsięwzięcie, nie będzie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000. Burmistrz Miasta i Gminy Ruciane-Nida kierował następującymi przesłankami: inwestycja polegać będzie na utworzeniu terenu rekreacyjnego, promującego turystykę w oparciu o wartości przyrodnicze i historyczne. Teren ten znajduje się w niewielkiej odległości od przystani jachtowej i portu, skąd wypływają statki pasażerskie w kierunku Mikołajek i Giżycka. Gmina Ruciane-Nida planuje utworzenie terenu rekreacyjnego nad brzegiem Jeziora Guzianka Duża, przez które przebiega szlak wodny Wielkich Jezior Mazurskich. Teren ten znajduje się w niewielkiej odległości od przystani jachtowej i portu, skąd wypływają statki pasażerskie w kierunku Mikołajek i Giżycka. Ww. przedsięwzięcie będzie miało bardzo duże znaczenie dla promocji zrównoważonej turystyki, opartej na wykorzystaniu walorów przyrodniczych i historycznych. Budowa kompleksu rekreacyjnego na części działki nr 102, obręb Ruciane-Nida, oraz projektowane i planowane w jego zakresie obiekty, będą bezpośrednio związane z działalnością rekreacyjną, kulturalną i sportową gminy. Ponadto przyczyni się do aktywności sportowej mieszkańców i turystów, a także będzie stanowiło alternatywę do spędzenia wolnego czasu dla dzieci, młodzieży i dorosłych, przy jednoczesnym pełnieniu funkcji wypoczynkowej i rekreacyjnej. Zamierzenie inwestycyjne należy realizowane zgodnie z zapisami ustawy Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2556, z późn. zm.), ustawą o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1336 z późn. zm.) oraz Uchwałą Nr XLIV/639/22 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Otuliny Mazurskiego Parku Krajobrazowego - Ruciane-Nida.
- Przedmiotowa inwestycja według katalogu określonego Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U. 2019 poz. 1839, z późn. zm.) należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko. Dla przedmiotowej inwestycji Burmistrz Miasta i Gminy Ruciane - Nida po przeprowadzeniu oceny oddziaływania na środowisko wydał 24.11.2023 r. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (znak: POŚ.6220.06.2022.23) dla przedsięwzięcia polegającego na zagospodarowaniu brzegów Jeziora Guzianka Duża wraz z przyległymi terenami zieleni miejskiej i dawnego tartaku w Rucianem - Nidzie, planowanego do realizacji w granicach działek oznaczonych w ewidencji numerami: 63, 74, 97/3, 102, 103/1, 103/2, 104/1, 104/5, 104/7, 104/10, 104/11, 104/13, 109/14, 112/1, 112/2, 112/3, 113, 114, 115/51, 115/57, 115/59, 115/60, 115/73, 115/76, 115/78, 115/80, 115/82, 115/84, 115/85, 115/86, 115/87, 115/90, 115/91, 115/93, 115/94, 115/95, 115/96, położonych w obrębie geodezyjnym Ruciane - Nida, powiat piski, gm. Ruciane – Nida, w której nie stwierdzono konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. 2023 r., poz. 1094 z późn. zm.). Przedmiotową inwestycję należy realizować zgodnie z warunkami określonymi ww. decyzji.
- W związku z pkt. 2.2. lit. f niniejszej decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego w przedmiotowej sprawie zastosowanie ma art. 53 ust. 5b Ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 977 z późn. zm.).
- Wody opadowe i roztopowe z terenu inwestycji należy zagospodarować w sposób indywidualny bez możliwości niekontrolowanego spływu wód na działki sąsiednie w szczególności zgodnie z wymaganiami dotyczącymi ochrony środowiska w zakresie odprowadzana wód opadowych i roztopowych określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (znak: POŚ.6220.06.2022.23) z dnia 24.11.2023 r. dla przedsięwzięcia polegającego na zagospodarowaniu brzegów Jeziora Guzianka Duża wraz z przyległymi terenami zieleni miejskiej i dawnego tartaku w Rucianem – Nidzie.
- Przedmiotową inwestycję należy realizować z uwzględnieniem dopuszczalnych poziomów emisji hałasu wynikających z przepisów odrębnych.
- Ustalenia dotyczące ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej
W granicach terenu inwestycji nie znajdują się obiekty objęte prawnymi formami ochrony zabytków na podstawie ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz.U. 2022 r., poz. 840 z późn. zm.). W przypadku odnalezienia obiektów historycznych lub obiektów archeologicznych należy wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić przedmiot, zabezpieczyć przedmiot i miejsce oraz poinformować stosowne organy zgodnie z art. 32 ww. ustawy. W kwestii wartości kulturowych, wspomnieć należy, iż w Gminnej Ewidencji Zabytków Gminy Ruciane - Nida zawarta jest karta adresowa zabytku nieruchomego, o nazwie „Wieża ciśnień" który zlokalizowany jest w sąsiedztwie terenu inwestycji, na działce ewidencyjnej nr 104/11.
- Ustalenia dotyczące obsługi w zakresie komunikacji oraz infrastruktury technicznej
- Obsługa komunikacyjna: do ul. Dworcowej (działka ewidencyjna nr 76/9), poprzez działki ewidencyjne nr 109/17, 109/14, 104/5 i 104/11. W obrębie działek, co do których inwestor posiada tytuł prawny, należy zapewnić miejsca postojowe dla użytkowników nieruchomości, które zaprojektowano w ramach całej inwestycji pn. „Zagospodarowanie brzegów jeziora Guzianka Duża wraz z przyległymi terenami zieleni miejskiej i dawnego tartaku”.
- Zaopatrzenie w wodę:nie dotyczy.
- Odprowadzenie ścieków: nie dotyczy.
- Zaopatrzenie w energię elektryczną:
zaopatrzenie w energię elektryczną z istniejącej sieci. Warunki przyłączenia oraz umowę
o przyłączenie należy uzyskać od odpowiedniego zarządcy sieci. W korytarzach technicznych i wyznaczonych miejscach lokalizacji urządzeń elektroenergetycznych zabrania się nasadzania drzew i krzewów, wznoszenia budowli oraz budowy ogrodzeń. Lokalizacja obiektów budowlanych w stosunku do istniejących i nowo projektowanych urządzeń elektroenergetycznych może być realizowana z uwzględnieniem odległości wynikających z odrębnych norm i przepisów.
- Zaopatrzenie w ciepło: nie dotyczy.
- Zaopatrzenie w gaz: nie dotyczy.
- Zagospodarowanie odpadów stałych:
zagospodarowanie odpadów stałych – gromadzenie w sposób selektywny w odpowiednich pojemnikach w granicach działek inwestora, co do których posiada tytuł prawny oraz ich zgodne z prawem zagospodarowanie.
- W przypadku kolizji projektowanego zagospodarowania oraz projektowanych sieci
i urządzeń z istniejącymi sieciami i urządzeniami infrastruktury technicznej, należy je przebudować i dostosować do projektowanego zagospodarowania zgodnie
z obowiązującymi przepisami, normami i warunkami przebudowy. Całość kosztów związanych z przebudową i zabezpieczeniem istniejących urządzeń i sieci ponosi inwestor.
- Wymagania dotyczące ochrony interesów osób trzecich
Przy zagospodarowaniu terenu należy spełnić wymagania dotyczące ochrony interesów prawnych osób trzecich w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego. Inwestor powinien przy wykonywaniu swojego prawa powstrzymać się od działań polegających na pozbawieniu kogokolwiek dostępu do drogi publicznej.
- Ustalenia dotyczące granic i sposobów zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie, ustalonych na podstawie odrębnych przepisów.
Teren objęty wnioskiem nie jest: obszarem górniczym, obszarem narażonym na niebezpieczeństwo powodzi oraz obszarem zagrożonym osuwaniem się mas ziemnych.
Teren inwestycji znajduje się w obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 215 – Subniecka warszawska oraz Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 216 – Sandr Kurpie.
- Pozostałe warunki wynikające z przepisów odrębnych
- Realizacja inwestycji wymaga uzyskania pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych zgodnie z przepisami odrębnymi.
- Projekt zagospodarowania terenu należy opracować na aktualnej mapie sytuacyjno-wysokościowej do celów projektowych w skali dostosowanej do wielkości i charakteru inwestycji.
- W sprawach nieustalonych w treści niniejszej decyzji mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz.U. z 2022 poz. 1225) i ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm) oraz przepisy ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tj. Dz.U z 2022 r., poz. 840 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo Wodne (t.j. Dz.U z 2023 r., poz. 1478 z późn. zm.).
- Podczas realizacji inwestycji należy przestrzegać stosownych przepisów odrębnych warunkujących minimalne odległości obiektów budowlanych od:
- wszelkich sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,
- budowli związanych z sieciami infrastruktury technicznej,
- cmentarzy w zakresie ochrony sanitarnej,
- innych obiektów mogących mieć wpływ na ich lokalizację w szczególności przepisów dotyczących minimalnych odległości od lasów.
- Przedmiotowa inwestycja podlega zgłoszeniu lub uzyskaniu pozwolenia wodnoprawnego stosownie do przepisów ustawy Prawo Wodne (j. Dz.U z 2023 r., poz. 1478 z późn. zm.).
- Dostęp do terenu inwestycji od strony nieruchomości przyległych do publicznych śródlądowych wód powierzchniowych należy realizować zgodnie z art. 232 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (tj. Dz.U. z 2023 r., 1478 z późn.zm.)
- Przedmiotowa decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego rozpatruje inwestycję w ujęciu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym czyli w zakresie urbanistyki i ładu przestrzennego, nie zaś prawa budowlanego i przepisów wykonawczych do niego. Wobec powyższego zgodność planowanej inwestycji określonej w projekcie budowlanym z przepisami prawa budowlanego stwierdzi organ właściwy do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę lub przyjęcia zgłoszenia.
- Linia rozgraniczająca teren inwestycji oraz oznaczenia graficzne stosowane w decyzji
Linię rozgraniczającą teren inwestycji oznaczono linią ciągłą koloru czarnego na załączniku nr 1 do niniejszej decyzji.
- Teren inwestycji:
Teren inwestycji stanowi części działek ewidencyjnych nr 102 i 103/1 oraz działkę ewidencyjną nr 103/2, w obrębie geodezyjnym 1-Ruciane-Nida, Ruciane-Nida – obszar miejski.
UZASADNIENIE
Pan Maciej Jacaszek, ul. Sobótki 11a/6, 80-247 Gdańsk, pełnomocnik Gminy Ruciane-Nida, Al. Wczasów 4, 12-220 Ruciane-Nida, złożył wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego dla inwestycji polegającej na budowie placu nadwodnego w układzie kaskadowym, linearnego ogrodu deszczowego oraz pomostu stałego ramach projektu „Zagospodarowanie brzegów jeziora Guzianka Duża wraz z przyległymi terenami zieleni miejskiej i dawnego tartaku” na części działek ewidencyjnych nr 102 i 103/1 oraz działki ewidencyjnej nr 103/2,
w obrębie geodezyjnym 1-Ruciane-Nida, Ruciane-Nida – obszar miejski.
Zgodnie z art. 53 ust. 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przeprowadzona analiza warunków i zasad zagospodarowania terenu objętego wnioskiem i wynikających z przepisów odrębnych oraz stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym przewiduje się realizację inwestycji, wykazała możliwość ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego.
- Teren przedmiotowej inwestycji nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
- Wnioskowana inwestycja stanowi zmianę zagospodarowania terenu w rozumieniu przepisów art. 59 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
- Zgodnie z art. 61 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w granicach terenu inwestycji nie występują chronione grunty rolne lub leśne stosownie do przepisów odrębnych.
- Autorem projektu decyzji jest mgr inż. Michał Romański – PRACOWNIA WZ ESPRIT Sp. z o.o., Stawiguda - spełniający warunek o którym mowa w art. 5 w związku z art. 50 ust.4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 977 z późn. zm.).
- W trakcie trwania postępowania stosownie do dyspozycji art. 53 ust. 4 dokonano uzgodnień projektu decyzji z następującymi organami:
- Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie na podstawie art. 53 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503 z późn. zm.);
- Starostwo Powiatowe w Piszu na podstawie art. 53 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503 z późn. zm.);
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie na podstawie art. 53 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503 z późn. zm.);
- W myśl art. 53 ust. 5b przepisu, o którym mowa w ust. 4 pkt 8, nie stosuje się do inwestycji, dla których przeprowadzono ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029, z późn. zm.), w trakcie której uzgodniono realizację przedsięwzięcia z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.
Po sporządzeniu analizy urbanistyczno-architektonicznej wokół planowanej inwestycji Burmistrz Miasta i Gminy Ruciane - Nida na podstawie art. 53 ust. 4 wystąpił o stosowne uzgodnienia projektu decyzji o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Starosta Piski postanowieniem z dnia 16.01.2024 r, znak: GN.6123.20.2024 uzgodnił ww. inwestycję w zakresie spraw dotyczących ochrony gruntów rolnych.
Marszałek Województwa Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie postanowieniem z dnia 15 stycznia 2024 r., znak: GW.7634.190.2024 uzgodnił projekt decyzji inwestycji celu publicznego, polegający na budowie placu nadwodnego w układzie kaskadowym, linearnego ogrodu deszczowego oraz pomostu stałego w ramach projektu „Zagospodarowanie brzegów jeziora Guzianka Duża wraz z przyległymi terenami zieleni miejskiej i dawnego tartaku” na części działek ewidencyjnych nr 102 i 103/1 oraz na działce ewidencyjnej nr 103/2, w obrębie geodezyjnym 1-Ruciane-Nida, Ruciane-Nida – obszar miejski.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Giżycku postanowieniem z dnia 16 stycznia 2024 r. znak: BI.ZPU.521.123.2024KP uzgodnił projekt przedmiotowej decyzji inwestycji celu publicznego, wskazując, iż w obrębie projektowanego przedsięwzięcia nie ma urządzeń melioracji wodnych, będących na ewidencji Wód Polskich.
Pouczenie
Wnioskodawcy, który nie uzyska prawa dysponowania terenem na cele budowlane nie przysługuje roszczenie o zwrot nakładów poniesionych w związku z otrzymaną decyzją
o warunkach zabudowy.
Niniejsza decyzja nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Ruciane-Nida w terminie 14 dni, licząc od dnia jej doręczenia. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
Jeżeli niniejsza decyzja została wydana z naruszeniem przepisów postępowania, a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie, na zgodny wniosek wszystkich stron zawarty w odwołaniu, organ odwoławczy przeprowadza postępowanie wyjaśniające w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy. Organ odwoławczy przeprowadza postępowanie wyjaśniające także wówczas, gdy jedna ze stron zawarła w odwołaniu wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy, a pozostałe strony wyraziły na to zgodę w terminie czternastu dni od dnia doręczenia im zawiadomienia o wniesieniu odwołania, zawierającego wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy.